Lees voor

Hoe kom je als facilitair bedrijf van een 7 naar een 9+ organisatie? Deze vraag stond eind oktober centraal tijdens een evenement van de afdeling Facility Services van Albert Heijn in het NMM.

Reflectie op elkaar, discussies, ervaringen delen, dansen met een koptelefoon op, inspiratiesessies van gastsprekers, flip-overs vol met gele en roze post-it’s, energy breaks met vers fruit en smoothies, een verrassende ontvangst in de vorm van een korte rit in een elektrische auto van de parkeerplaats naar de entree en natuurlijk op verschillende momenten genieten van lekkere hapjes en drankjes. Het waren de ingrediënten van een geslaagde bijeenkomst op maandag 29 oktober, door Heyday Facility Management georganiseerd voor de facilitaire organisatie (MT en middenkader) van Albert Heijn. 

Hoe gaan we het nu écht doen?

Plaats van handeling was ons Nationaal Militair Museum, waar zo’n 40 facilitair medewerkers van Albert Heijn samenkwamen rondom de centrale vraag: ‘Hoe kom je als facilitair bedrijf van een 7 naar een 9+ dienstverlening?’. Hoewel de vraag het afgelopen jaar in aantal interne focusgroepen al een aantal maal was besproken, lag hij in Soest wederom op tafel, echter ditmaal met een andere insteek namelijk: ‘Hoe gaan we het nu ook écht doen?’.  

Na de warming up, verzorgd door Energy Up, was het woord aan Wisse Stenchlak, Business & Innovation Manager bij Heyday Facility management. Als host van de dag legde hij de bedoeling van het evenement uit en nodigde hij de deelnemers uit om zichzelf te zijn, actief mee te doen, de verbinding te zoeken met elkaar en de onderwerpen en vooral ook om met elkaar veel plezier te maken.

Vier thema’s: Facility Control, Branding, Duurzaamheid en Innovatie

Vervolgens werden vier subgroepen geformeerd van zo’n tien Albert Heijn-medewerkers. Ze gingen onder begeleiding van een Heyday-consultant met elkaar aan de slag met een van de vier thema’s te weten: Facility Control, Branding, Duurzaamheid en Innovatie. In tweemaal drie kwartier kwamen in de groepen tal van onderwerpen op tafel.

Zo werden in de groep ‘duurzaamheid’ de aanwezigen uitgedaagd om voor zichzelf de vraag te beantwoorden wat op de onderdelen ‘mens’, ‘proces’ en ‘systeem’ nodig is om een 9+ te realiseren.

In de groep ‘Facility Control’ kwam onder meer aan de orde dat voor een 9+ klantbeleving het gewenst zou zijn om de klant proactief te voorzien van relevante data en gedegen data-analyses.

In de groep ‘Innovatie’ werd flink gediscussieerd over de vraag hoe je op operationeel, tactisch en strategisch niveau nu echt aan de slag kunt met innovatie, terwijl in de groep ‘Branding’ de vraag centraal stond wat het facilitaire bedrijf kan doen om zichzelf beter op de kaart te zetten en meer zichtbaar te zijn voor de interne klant.

Wil je meer lezen? Het hele verhaal verscheen op fato.nl